ОСНОВНІ ВИДИ КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИВАЛЬНОЇ РОБОТИ
Корекційно-розвивальна робота є одним із основних напрямків діяльності практичного психолога. Вона може проводитись у вигляді розвивальних і корекційних занять, тренінгів. Заняття розрізняються залежно від мети, завдань, вікової категорії учасників та мають свою структуру.
Розвивальне заняття спрямоване на розвиток актуальної зони дитини.
Мета: розвиток когнітивної сфери дитини (вмінь, навичок, пізнавальних процесів), загальних і спеціальних здібностей, емоційно-вольової сфери, етичних норм і правил поведінки. Розвивальні заняття проводяться індивідуально, в підгрупах (8—12 осіб) та у вигляді групової форми роботи (до 25 дітей) один раз на тиждень. Час занять визначається залежно від віку дитини (від 15 до 45 хв.). Віковий склад учасників: 2—15 років.
Корекційне заняття спрямоване на роботу над уже сформованою в дитини проблемою (наприклад, невідповідність рівня розвитку дитини психолого-педагогічним і віковим вимогам). Корекційне заняття може бути спрямоване на виправлення особливостей психічного розвитку, що перешкоджають оптимальному розвитку дитини, і її ефективній адаптації до життєвих умов.
Мета: виправлення особливостей психічного розвитку, що перешкоджають оптимальному розвитку дитини, її ефективної адаптації до життєвих умов. Ці заняття можуть проводитись як індивідуально, так і у підгрупах (кількість учасників від 5 до 12 осіб), не менше двох разів на тиждень. Час проведення: 30 до 60 хв. Віковий склад учасників: 3—15 років.
Тренінг — це ефективне навчання, цікавий процес пізнання себе та інших, спілкування, ефективна форма оволодіння знаннями, інструмент для формування змін і навичок, форма розширення досвіду.
Мета: вплив (сукупність різноманітних психічних впливів), спрямований на самопізнання та переосмислення сформованих уявлень про інших людей, оточення та життя в цілому, що приводить до самовдосконалення. Форма проведення групова (7—15 осіб). Час одного заняття-тренінга — від 1,5 до 5 годин. Термін проведення занять: 2—3 дні; 1—2 тижні. Тренінг призначений для роботи з психічно здоровими особистостями, здатними до самопізнання внутрішніх психічних актів і станів. Вікова категорія учасників: починаючи з 10 років.
СТРУКТУРА РОЗВИВАЛЬНИХ ТА КОРЕКЦІЙНИХ ЗАНЯТЬ
Розвивальне заняття складається з вступної, основної та заключної частин.
Вступна частина заняття містить привітання, з якого починається кожне заняття. Привітання виконує важливу функцію встановлення (на початкових заняттях) або підтвердження (на наступних заняттях) емоційно-позитивного контакту «психолог — дитина», формування в дитини спрямованості на однолітка та інтересу до нього. Вітання має бути адресоване кожному учаснику заняття без винятку, підкреслюючи тим самим його значимість. Ініціатива привітання на початковому етапі ігрових занять належить психологу. Важливо, щоб крім індивідуально орієнтованих вітань, на заняттях пролунало вітання всій групі, це допоможе об'єднати дітей, сприятиме формуванню почуття приналежності до групи.
Основна частина займає більшу частину заняття своїм змістом є реалізацією багатофункціональних технік, спрямованих на розвиток пізнавальних процесів, на формування соціальних навичок і на динамічний розвиток групи. Обов'язково спрямувати послідовність вправ з урахуванням чергування діяльностей, зміни психофізичного стану дитини (від рухливого до спокійного, від інтелектуальної гри до релаксаційної техніки; від простого до складного). Як правило, до одного заняття включають від 2 до 4 ігор (вправ).
Заключна частина заняття — це своєрідне підбиття підсумків, рефлексія заняття у двох аспектах: емоційному та змістовному (для дітей старшої й середньої ланки школи). Для дошкільників це буде виявлення емоційного стану на кінець заняття. Для підбиття підсумків наприкінці проводиться обговорення заняття, обмін враженнями, думками. Завершальним етапом є момент прощання.
По своїй суті корекційне заняття є більш складною формою розвивального, але воно має свої специфічні завдання та мету.
Психологічна корекція — це форма психолого-педагогічної діяльності спрямована на виправлення таких особливостей психічного розвитку, які не відповідають «оптимальній» моделі розвитку, нормі або віковому орієнтиру як ідеальному варіанту розвитку дитини.
Корекційне заняття відрізняється від розвивального за структурою.
При вітанні та прощанні краще використовувати промовлянку (рос. мовою — "речевка"). Бажано також з'ясувати емоційний стан кожної дитини на початку заняття.
Основною частиною стане відпрацювання проблемної ситуації. Ця частина — сукупність психотехнічних вправ і прийомів, спрямованих на вирішення завдань психокорекційного комплексу.
У заключній частині заняття обов'язково мають бути ігри для зняття емоційного й фізичного напруження. Слід також з'ясувати емоційний стан кожної дитини на кінець заняття.
Крім того, організація корекційної роботи для різних категорій дітей має свої особливості, залежно від яких буде змінюватися й сама структура заняття. Специфіка проведення корекційного заняття потребує від фахівця певних теоретичних знань і практичних навичок.
КОРЕКЦІЙНО-ВІДНОВЛЮВАЛЬНА ТА РОЗВИВАЛЬНА РОБОТА
Мета: розвиток актуальної зони учня або корекція сформованої проблеми.
Корекційно-розвивальна робота є одним із основних напрямків діяльності практичного психолога Центру.
Вона проводиться у вигляді розвивальних і корекційних занять, тренінгів. Заняття розрізняються залежно від мети, завдань, вікової категорії учасників та мають свою структуру.
Розвивальне заняття спрямоване на розвиток актуальної зони учня.
Мета: розвиток когнітивної сфери підлітка (вмінь, навичок, пізнавальних процесів), загальних і спеціальних здібностей, емоційно-вольової сфери, етичних норм і правил поведінки.
Розвивальні заняття проводяться індивідуально, в підгрупах (8—12 осіб) та у вигляді групової форми роботи (до 25 учнів) один раз на тиждень. Час занять визначається залежно від віку (від 15 до 45 хв.).
Корекційне заняття спрямоване на роботу над уже сформованою в учня проблемою (наприклад, невідповідність рівня розвитку підлітка психолого-педагогічним і віковим вимогам). Корекційне заняття спрямоване на виправлення особливостей психічного розвитку, що перешкоджають оптимальному розвитку учня і його ефективній адаптації до професійно-життєвих умов.
Мета: виправлення особливостей психічного розвитку, що перешкоджають оптимальному розвитку учня, його ефективній адаптації до професійно-життєвих умов. Ці заняття проводяться як індивідуально, так і у підгрупах (кількість учасників від 5 до 12 осіб), не менше двох разів на місяць. Час проведення: від 30 до 60 хв.
Тренінг — це ефективне навчання, цікавий процес пізнання себе та інших, спілкування, ефективна форма оволодіння знаннями, інструмент для формування змін і навичок, форма розширення досвіду.
Мета: вплив (сукупність різноманітних психічних впливів), спрямований на самопізнання та переосмислення сформованих уявлень про інших людей, оточення та життя в цілому, що призводить до самовдосконалення. Форма проведення групова (7—15 осіб). Час одного заняття-тренінга — від 1,5 до 5 годин. Термін проведення занять: 2—3 дні; 1—2 тижні. Тренінг призначений для роботи з психічно здоровими особистостями, здатними до самопізнання внутрішніх психічних актів і станів.